Ryby a zdraví

 

Jak mohou ryby posílit tělo

Ryby mají v dějinách lidské stravy zvláštní význam odjakživa - lov ryb sahá až do doby kamenné. Již několik let poptávka nepřetržitě roste. Světový průměr spotřeby ryb se pohybuje okolo 16 kg ročně. V česku je to pouhých 5 kilogramů, a to i přesto, že má naše republika dlouhou rybníkářskou i rybářskou tradici. S rostoucí poptávkou roste také naše odpovědnost při řešení našich přírodních potravinových zásob. A sice nejen z důvodu udržitelnosti, ale také kvůli našemu vlastnímu zdraví, protože: Čím zdravější, silnější a čerstvější je ryba, tím vyšší je její výživová hodnota, kterou můžeme její konzumací přijmout. Rybí maso obsahuje nenasycené mastné kyseliny, které jsou pro lidské tělo životně důležité, a které si nemůže vyprodukovat samo.

 

Tučné ryby, nebo ne?

V závislosti na druhu ryb je odlišně vysoký obsah tuku. Losos, úhoř a makrela patří například s více než 10 procenty na 100 gramů k takzvaným tučným rybám. Treska obecná, treska skvrnitá a jazyk obecný mají oproti tomu podíl tuku nižší než 3 procenta na 100 gramů a řadí se tedy mezi netučné ryby. Samozřejmě že příslušná hodnota se mění v závislosti na věku, ročním období a charakteru rybolovné oblasti a může sloužit pouze jako vodítko.

Ryba jako zdroj vitamínů

Ryba nejen že obsahuje pro nás tak důležité omega-3 mastné kyseliny, ale je také výborným zdrojem různých vitamínů a minerálních látek: Například vitamíny A, B, C a D mají zásadní význam pro stavbu a posilování kostí, krev a celý pohybový aparát. Minerály jako je zinek, draslík a selen jsou nezbytné pro stavbu a udržování buněk, železo pro krvetvorbu, fosfor pro stavbu a funkci DNA. Hořčík se zapojuje jako základní esenciální látka do mnoha biochemických procesů v těle. Jód je nutný pro tvorbu hormonů ve štítné žláze, kterými jsou řízeny naše životní funkce. Nicméně tyto látky neprodukuje lidské tělo samo, ale musí být dodávány ve stravě.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.