Ryby a zdraví

 

Jak mohou ryby posílit tělo

Ryby mají v dějinách lidské stravy zvláštní význam odjakživa - lov ryb sahá až do doby kamenné. Již několik let poptávka nepřetržitě roste. Světový průměr spotřeby ryb se pohybuje okolo 16 kg ročně. V česku je to pouhých 5 kilogramů, a to i přesto, že má naše republika dlouhou rybníkářskou i rybářskou tradici. S rostoucí poptávkou roste také naše odpovědnost při řešení našich přírodních potravinových zásob. A sice nejen z důvodu udržitelnosti, ale také kvůli našemu vlastnímu zdraví, protože: Čím zdravější, silnější a čerstvější je ryba, tím vyšší je její výživová hodnota, kterou můžeme její konzumací přijmout. Rybí maso obsahuje nenasycené mastné kyseliny, které jsou pro lidské tělo životně důležité, a které si nemůže vyprodukovat samo.

 

Tučné ryby, nebo ne?

V závislosti na druhu ryb je odlišně vysoký obsah tuku. Losos, úhoř a makrela patří například s více než 10 procenty na 100 gramů k takzvaným tučným rybám. Treska obecná, treska skvrnitá a jazyk obecný mají oproti tomu podíl tuku nižší než 3 procenta na 100 gramů a řadí se tedy mezi netučné ryby. Samozřejmě že příslušná hodnota se mění v závislosti na věku, ročním období a charakteru rybolovné oblasti a může sloužit pouze jako vodítko.

Ryba jako zdroj vitamínů

Ryba nejen že obsahuje pro nás tak důležité omega-3 mastné kyseliny, ale je také výborným zdrojem různých vitamínů a minerálních látek: Například vitamíny A, B, C a D mají zásadní význam pro stavbu a posilování kostí, krev a celý pohybový aparát. Minerály jako je zinek, draslík a selen jsou nezbytné pro stavbu a udržování buněk, železo pro krvetvorbu, fosfor pro stavbu a funkci DNA. Hořčík se zapojuje jako základní esenciální látka do mnoha biochemických procesů v těle. Jód je nutný pro tvorbu hormonů ve štítné žláze, kterými jsou řízeny naše životní funkce. Nicméně tyto látky neprodukuje lidské tělo samo, ale musí být dodávány ve stravě.